Konsumtionsvilsen Postat den 07 februari av anna

Vet inte var jag sett uttrycket konsumtionsvilsen eller om det ens är ett etablerat uttryck, men det är så jag känner mig just nu. Jag är visserligen fostrad med att man ska spara tills man kan shoppa ”kvalitet”. Men vad som klassats som hög och låg ”kvalitet” har nog i ärlighetens namn handlat om vad man läst in i olika prisnivåer och vilka fördomar man haft om olika varumärken.

Idag är de flesta av oss tillräckligt medvetna för att förstå att det verkligen inte är så enkelt som att pris och varumärke är en garant för god kvalitet. Prislappen är ofta främst ett tecken på hur väl det säljande företaget lyckats med sin marknadsföring. Att producera något med typiskt sett riktigt god kvalitet och sedan kunna sälja tillräckligt mycket är en stor utmaning innan man har ett etablerat varumärke som associeras med ”rätt” värden av tillräckligt många kunder. Att vinna trovärdighet i de här sammanhangen handlar mer om att ha råd att investera i rätt PR och kommunikation än att faktiskt på riktigt förtjäna det. Men det är ämnen för både ett, två och tre andra blogginlägg…

Tankarna vindlar

Visst går det att göra ett statement: från och med nu slutar jag med onödiga inköp. Kanske dra det till sin spets och införa köpstopp, eller fokusera på att bara köpa ”bra” grejer. Men vad kan klassas som bra egentligen? Ja, kanske ekologiska, schysst framställda, hållbara osv, osv. Om jag läser på och använder min kunskap så ska det nog gå. Eller så tar jag på mig skygglappar, kör på som vanligt och tänker att jag åtminstone bidrar till den allmänna och ständiga tillväxt som vår tillvaro bygger på.

Helt ärligt så känns inget av det helt hundra. Hur vet vi vad som är schysst egentligen? Greenwashing är ett ganska förskräckande exempel på när vår önskan om att göra rätt konsumtionsval utnyttjas illa. (Finns massor skrivet om fenomenet, en enkel sammanfattning finns att läsa här.) Hur kan vi någonsin få grepp om varje del i en tillverkningsprocess, i alla fraktmoment, i användningen? Skygglapparna har vi nog alla på oss rätt så ofta, helt enkelt för att få vardagen att funka. Vi är helt enkelt en del av vår tid och vår värld och den ser ut som den gör.

Det är snårigt. Att vara en upplyst och balanserad konsument är inte enkelt.

Vilsen inköpare

Som webbutiksinnehavare blir frågan inte mindre. Omtaget inför det nya året har inneburit att jag rannsakat mitt sortiment mycket hårdare än tidigare, inköpen känns inte alls lika självklara. Jag funderar väldigt mycket på vad jag på lång sikt verkligen kan stå för i ett vidare perspektiv än bara stilmässigt.

Det har visat sig vara ganska svårt att skapa den där checklistan som säger bra/ok/nej om ett sortiment eller en produkt.

Det som faktiskt känns mest ok är att fundera över varje sak som om jag vore min kund. Kan detta ge min kund ett långsiktigt gott värde under lång tid? Kan det kanske t o m ärvas av kundens barn?

I inköpsprocessen kommer man så klart aldrig ifrån att det handlar om affärsmässiga frågor som huruvida en leverantör erbjuder rimliga villkor, hur konkurrensen ser ut och liknande. Men känns en sak schysst och något som jag själv hade kunnat tänka mig i mitt hem så är det i varje fall en bra utgångspunkt med potential att bli ett gott köp helt enkelt.

Att köpa krukor

Låt mig ta ett exempel: Jag har ett litet kruksortiment från danska varumärket Bergs Potter. Krukor – en petitess i hemmet kanske man kan tänka, eller för den som är hyfsat inredningsintresserad, en detalj att tänka igenom. Jag själv trivs inte med krukor som slit och slängprylar. En kruka är ett prydnadsföremål som samtidigt har en tydlig funktion. Våra växter är viktiga för inomhusmiljön på så många sätt och att ha fina krukor förstärker det.

Jag har några krukor som alltid, alltid måste få ha sin plats i mitt hem.  De kommer ursprungligen från min mormor och morfars hem. Jag vill minnas att de stod i ”storarummet” som mormor kallade det. Mörkt rosa begonior satte hon ofta i dem… Jag kommer aldrig att känna på samma sätt inför några andra krukor. Det är en bra känsla, en känsla som gör att jag använder dem och är rädd om dem. Snacka om att mormor och morfar gjorde ett hållbart köp någon gång på 60-talet.

När jag tog in Bergs i sortimentet tänkte jag framför allt på att jag garanterat hade tyckt om deras modeller för 20 år sedan, lika mycket som jag tror att jag kommer att tycka om dem om 20 år. Jag har funderat på om det går att bryta ned ”tycka om” i lite mer konkreta beståndsdelar och kommit fram till att jag ser och uppskattar detta:

  • Hantverket. Krukorna är gjorda med stor skicklighet och noggrannhet, men krukmakarens hand syns ändå i de naturliga variationerna. Hantverksskicklighet helt enkelt. Det tycker jag om…

    Några av de modeller som finns på hagelmark.se Foto: Bergs Potter

  • Patinan. När du köper din nya kruka så har den INTE en konstgjord låtsaspatina skapad av färg och nytillfogad kantstötning. Den ser ny ut. Efterhand får den sin patina naturligt. Efter en tid är inte en kruka lik den andra. Skiftningarna som kommer av fukt, jord och växter är helt autentiska. Det känns rätt på något sätt…
  • Funktion. Krukorna tillverkas i Italien av en lera av riktigt god kvalitet som innebär att krukorna blir så hållbara som man kan kräva av en lerkruka samtidigt som de har en naturlig luftgenomströmning. Faten är silikonbehandlade för att inte släppa igenom fukt. Ok, låter som vettig funktion i mina öron…
  • Design. Ja, jag tycker de är väldigt snygga helt enkelt. De passar min smak, och mina kunder håller med mig har det visat sig…

På minussidan kommer framför allt transporten. Det är ett minus som man verkligen måste fundera över. En lokaltillverkad kruka hade självklart inneburit en helt annan transportkalkyl. Dessa reser från Italien till Danmark och därifrån vidare till mitt lager i Småland och därifrån vidare till kundens hem. För att minimera risk för skador och onödiga returer gäller såväl att välja bra emballage och faktiskt – att kunden tänker igenom sitt köpbeslut. Krukorna finns i flera storlekar och att mäta och fundera igenom platsen man tänkt sig ha den på är viktigt. Jag försöker göra så noggranna beskrivningar som möjligt för att kunden ska kunna göra ett genomtänkt val. Här ser jag också mer och mer att det finns en poäng med att inte ha fria returer. Utöver att det ger mig en hållbar affärskalkyl så kanske det också får kunden att göra ett lite mer genomtänkt köpbeslut.

I webbutikens texter skriver jag ofta att det är en kruka för generationer. Det är något jag verkligen menar. Jag vill verkligen inte att du ska köpa detta som en slit och slängkruka som staplas på hög i förrådet efter att växten vissnat eller som någon beskrev det ”krukor – de slänger jag tillsammans med växten”.

Att välja en kruka som man tror att man vill ha i väldigt många år framöver – det är väl att klassa som hållbar konsumtion?

Eller är jag fortfarande vilse?

Önskar dig en riktigt grönskande kväll!

/Anna

Följ oss på Instagram