Mammafrulle och tonårsmellis Postat den 15 februari av anna

Det goda hemmet kommer sannolikt aldrig att bli en matblogg, men då och då tycker jag att det passar att dela med mig av mina bästa vardagliga tips på högt och lågt från mitt hem. Så denna fredag blir det helt enkelt ett recept som jag tycker passar i sportlovstider. Det är ett recept på frukostflingor som jag började med för ett par år sedan och sedan dess har jag nog lagat det mer än hundra gånger. Detta är verkligen min bästa frukost och ett av barnens bästa efter-skolan-mellanmål.

Vill minnas att jag upptäckte det när jag hörde ett matprogram på radio med suveräna Anna Bergenström (har alla hennes kokböcker). Eftersom jag har nötallergiker i familjen har jag fått modifiera ursprungsreceptet lite och jag har också ändrat lite på själva gräddningen så att det blir just så knaprigt och liiite liiite bränt som jag gillar.

Detta är verkligen ett suveränt mellanmål till växande tonåringar. Minst två plåtar i veckan går åt hemma hos oss och nu till sportlovet blir det ett par extra omgångar att ta med på skidresan.

Ett riktigt bra alternativ till alla de flingpaket som vi förr brukade släpa hem varje vecka. Enkelt att variera med nötter, torkade bär och frukter, kanel, honung, sylt. Jag gillar fil till, dottern föredrar mjölk, sonen kör sylt med lite fil 😅

Till en plåt/glasburk gör jag så här:

Blandar ihop 2 dl vatten, 2 msk rapsolja, 2 msk honung och ett par nypor strösalt.

I med 1 dl linfrön, 2 dl pumpakärnor, 2 dl solroskärnor,

5 dl dinkelflingor och 5 dl havregryn,

Blanda, blanda, blanda…

Bred ut på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i ugn, 200 grader (varmluft) i 20 minuter. Därefter sänker jag till 50 grader och låter det stå över natten (eller dagen…)

Klart.

Prova och berätta vad du tyckte. Lycka till!

Kram/Anna

…och så lite reklam från webbutiken:

Följ oss på Instagram